A szingli lét előnyei, hátrányai és nehézségei a gyorsuló világban

A szingli lét előnyei, hátrányai és nehézségei a gyorsuló világban. Fertőzésszerűen terjed a francia és az európai fiatalok között a szingliség. Az Insee statisztikai hivatal legutóbbi kimutatása szerint 14 millió ember sorolható családi állapot szempontjából az egyedülálló kategóriába Franciaországban: három éve még ötmillióval kevesebb francia élt agglegényként vagy hajadonként. De vajon a szinglik megtalálják a boldogságot és a helyüket az egyre inkább gyorsuló életet élő társadalomban is?

A hivatalos pecséttel bíró párkapcsolatot, sőt a szabadon választott együttélés lehetőségét is nélkülöző vagy elutasító réteg a 60 milliós ország felnőtt lakosságának igen jelentős szeletét képviseli. Ezt ismerték fel azok a cégek, amelyek a hét végén első ízben rendeztek Céliberté Szalon néven áru- és szolgáltatásbemutató rendezvényt a magányosok bővülő táborának. (Az esemény neve a "célibataire" - nem házas, és a "liberté" - szabadság írott alakjának összevonásából alkotott szójáték, amely az egyedüllét, az önálló életvitel pozitív szemléletét sugallja. Kiejtve ráadásul egyenesen azt jelenti: Ez a szabadság!)

A kiállító cégek a többmilliós fogyasztói tábor jól körülhatárolható igényeihez alkalmazkodó kínálattal jelentek meg a párizsi szalonon. Az előzetes felmérések tanúsítják, hogy az egyedülállókra érdemes piacot építeni. Az átlag népességnél többet utaznak, és többet is hajlandók költeni szabadidejük színvonalas eltöltésére, mint a családban élők. Főzni általában nem szeretnek, vagy nem szánják rá az időt, ezért a fagyasztott konyhakész termékek az ő körükben a legnépszerűbbek. Az interneten bevásárlók többsége is szingli.

Az egyedül élő kis lakást választ, aminek berendezésére viszont nem sajnálja a pénzt - mondják a bútorgyártó vállalkozások, melyek nagy számban jelentek meg 40-45 négyzetméteres otthonok berendezésére szánt jó minőségű egyedi árukínálattal. A Fly bútorüzlet-hálózat kommunikációs igazgatója elmondta: ők azt a 30 körüli népességet célozzák meg, amely a pályakezdő, vagy diáknépességnél magasabbra állítja a mércét, s ehhez bizonyos szintű anyagiakkal is rendelkezik már, de nem a luxustermékeket keresi, mert arra azért nem futja keresetéből.

A jelenség persze nemcsak fogyasztói szempontból közelíthető meg. Francois Lelord pszichiáter szerint a szingliség társadalmi megítélésében az utóbbi években minőségi fordulat tapasztalható: egyedülállónak lenni már nem szégyen, nem bélyeg, amit rejtegetni kellene.

- Bizonyos, hogy a társadalmi norma továbbra is a páros együttélésben ölt testet, de a szinglik aránya mostanára olyan méretűvé nőtt, hogy létező közösségként kell számolni velük. Ez a réteg hangot ad vágyainak és igényeinek, tagjai összetartanak, vállalják a nagyobb szabadságot és egyre több szerveződést hoznak létre. Mindez arra utal - állapítja meg a szakértő - hogy jobban érzik magukat ebben a státusban mint korábban, s azt kívánják tudatni, hogy lehet egyidőben egyedülállónak és boldognak is lenni.

Gyorsan élni - multitasking a divat

Társadalmunk egyre gyorsabb lesz. Mindenütt azzal próbálkoznak, hogy időt nyerjenek. Az emberek rövidebb ideig alszanak, gyorsabban esznek. Még a tussolást is sietősebben végzik. Az 1980 után születettek nemzedéke már megszokta, hogy egyidejűleg több dolgot is csinál - állapította meg a hamburgi társadalomtudományi intézet.

E jelenség leírására a multitasking kifejezést a számítógépes technika szótárából kölcsönözték. Hasonló eredményre jutott a kelkheim-kasseli jövőkutató intézet is: aki időt akar megtakarítani, az a metróhoz vezető úton issza meg reggeli kávéját, híreket a fitness studióban hallgat és tévézés közben telefonál.

A gyorsabban élni trend éllovasa leginkább az Egyesült Államokban és Japánban figyelhető meg. A menés közben evők számára ezekben az országokban joghurt helyett go-gurtot (go angolul: menni), zöldséget tubusban, vizet pedig zselé formájában árusítanak. De Németországban is átalakulóban vannak a szokások. A legújabb felmérések szerint a németek egynegyede már nem odahaza reggelizik - a középosztályhoz tartozók autóinak ajtóiban kávéval teli termoszok sorakoznak.

Az új életstílus célszerűségét azonban sokan vitatják, különösen a munka világában. Amerikai kutatók arra figyelmeztetnek, hogy új betegség van kialakulóban: az odafigyelés hiánya. Állítólag a rövid távú emlékezés kihagyásának veszélye is fenyeget. Egy reprezentatív németországi felmérés szerint inkább nők, mint férfiak képesek egyidejűleg több dolgot is csinálni. A férfiak 66 százaléka - saját bevallása szerint - egyszerre csak egy dologgal foglalkozik. Ezzel szemben a megkérdezett nőknek mintegy fele állította, hogy egyidejűleg több dolgot csinál.





Friss

A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel (cookie-kal) gyűjt névtelen látogatottsági információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. Az oldal böngészésével hozzájárul a sütik használatához. Részletes leírás